Γενικές οδηγίες για ασθενείς με γαστρίτιδα

  • Καταναλώνετε 3 γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 2 έως 3 ενδιάμεσα κατά τη διάρκεια της ημέρας ανά περίπου 3 ώρες.
  • Αποφύγετε μεγάλα χρονικά διαστήματα νηστείας και μεγάλα σε ποσότητα γεύματα.
  • Τρώτε μικρά γεύματα για να αποτρέπεται η παραγωγή οξέος. Το στομάχι σας μπορεί να ανεχθεί μικρά και συχνά γεύματα.
  • Αποφεύγετε να τρώτε ή να πίνετε ό,τι σας προκαλεί δυσφορία.
  • Προσπαθήστε να τρώτε σε όσο πιο γίνεται ήρεμη ατμόσφαιρα.
  • Αποφεύγετε να πίνετε πολλά υγρά κατά την διάρκεια των γευμάτων γιατί δημιουργούν δυσφορία από το φούσκωμα του στομάχου.
  • Μην τρώτε όρθιοι και αφιερώνετε αρκετή ώρα στην κατανάλωση κάθε γεύματος.
  • Τρώτε αργά και μασάτε καλά την τροφή
  • Προσπαθήστε να καταναλώνετε το τελευταίο γεύμα της ημέρας 2 έως 3 ώρες πριν την βραδινή κατάκλιση
  • Μειώστε στο ελάχιστο την κατανάλωση καφέ και ποτών που περιέχουν καφεΐνη, όπως τα αναψυκτικά
  • Μειώστε στο ελάχιστο την κατανάλωση όξινων εσπεριδοειδών φρούτων, καθώς και την κατανάλωση τομάτας και των προϊόντων της
  • Συμπεριλάβετε μία πηγή πρωτεΐνης (έστω και σε μικρή ποσότητα) σε όλα τα γεύματα (γάλα, γιαούρτι ή τυρί χαμηλό σε λιπαρά, αυγό)
  • Χρησιμοποιείστε συμπλήρωμα ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων.
  • Μην καπνίζετε γιατί το κάπνισμα επηρεάζει τη προστατευτική επένδυση του στομάχου, καθιστώντας το στομάχι πιο ευαίσθητο στην γαστρίτιδα καθώς και τα έλκη. Το κάπνισμα επίσης αυξάνει τα οξέα του στομάχου, καθυστερεί την επούλωση των βλεννογονικών βλαβών και αποτελεί τον κορυφαίο παράγοντα κινδύνου για καρκίνο του στομάχου.
  • Αποφεύγετε το  αλκοόλ. Η υπερβολική χρήση οινοπνεύματος μπορεί να ερεθίσει και να διαβρώσει το στομάχι να προκαλέσει φλεγμονή και αιμορραγία.
  • Αποφεύγετε υπερβολική χρήση ασπιρίνης γιατί καταστρέφει τα τοιχώματα του στομάχου. Επίσης, αποφεύγετε τη λήψη ΜΣΑΦ (ιβουπροφαίνης και ναπροξένης).

Οδηγίες διατροφής σε ασθενείς με γαστρίτιδα

familyDinner_2549336bΜια δίαιτα για τη γαστρίτιδα είναι ένα πρόγραμμα διατροφής που περιορίζει ή δεν περιλαμβάνει τα τρόφιμα που ερεθίζουν το στομάχι. Το στομάχι μπορεί να ερεθιστεί από τροφές που αυξάνουν τη παραγωγή γαστρικού οξέος. Θα πρέπει να περιοριστούν ή να αποφευχθούν ποτά και τρόφιμα που προκαλούν συμπτώματα, όπως πόνο στο στομάχι, καούρα ή δυσπεψία.

Δεν επηρεάζουν οι τροφές τους πάντες με τον ίδιο τρόπο. Θα πρέπει να μάθετε ποια τρόφιμα προκαλούν τα δικά σας συμπτώματα. Οι πιο κάτω τροφές μπορούν να προκαλέσουν τα συμπτώματα της γαστρίτιδας. Όμως αυτό δεν είναι γενικός κανόνας και ο καθένας με χρόνια γαστρίτιδα πρέπει να δοκιμάσει ένα-ένα τα πιο κάτω και να καθορίζει την δική του λίστα με τυχόν επιπρόσθετα φαγητά που μπορούν να τον ενοχλούν και του προκαλούν συμπτώματα.

Μερικά τρόφιμα που μπορεί να χρειαστεί να περιορίσετε  ή να αποφύγετε:

ΠΟΤΑ: Ζεστό κακάο και ζεστή σοκολάτα, πλήρες γάλα, δυόσμος, καφεΐνη (καφέ ή μαύρα αναψυκτικά), ο κανονικός και ο καφές χωρίς καφεΐνη, πράσινο και μαύρο τσάι, με ή χωρίς καφεΐνη, ποτά με αλκοόλ, πορτοκάλι και γκρέιπφρουτ

ΜΠΑΧΑΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΡΥΚΕΥΜΑΤΑ:μαύρο και κόκκινο πιπέρι, σκόρδο σε σκόνη, chili σε σκόνη, ρίγανη, κανέλα, σισάμι.

ΑΛΛΑ ΤΡΟΦΙΜΑ: Τα γαλακτοκομικά προϊόντα από πλήρες γάλα ή οι κρέμες γάλακτος, τυριά με πικάντικη γεύση, υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά κρέατα, όπως το αρνί, βούτυρο, λουκάνικα, σαλάμι, μπέικον, ζαμπόν και αλλαντικά, τσίλι και πιπεριές, κρεμμύδια και σκόρδο, προϊόντα ντομάτας, όπως πάστα ντομάτας, κόκκοι ντομάτας, σάλτσα ντομάτας, ή χυμός τομάτας, ελιές, μπάμιες, μελιτζάνες, μαϊντανό, σύκα, φράουλες, φύλλο μήλου, παστά φρούτα (σταφίδες, δαμάσκηνα), πορτοκάλι, χυμό πορτοκαλιού, σταφύλι, φύλλο ροδάκινου, νεκταρίνια, ρόδια, σπανάκι, κόλιαντρος, ρόκκα, ωμό καρότο, σέλινο, βαρυψημένο αγγουράκι με μεγάλους κόκκους, όσπρια, μπιζέλι, ξηροί καρποί.

Ποια τρόφιμα μπορώ να τρώω και να πίνω:  Τρώτε ποικιλία υγιεινών τροφίμων από όλες τις ομάδες. Τρώτε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως, και χωρίς λίπος ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά τρόφιμα. Τα δημητριακά ολικής αλέσεως περιλαμβάνουν ολικής αλέσεως ψωμιά, δημητριακά, ζυμαρικά, ρύζι. Επιλέξτε άπαχο κρέας, πουλερικά (κοτόπουλο και γαλοπούλα), ψάρια, φασόλια, αυγά, και τα καρύδια. Ένα υγιές σχέδιο γεύματος είναι χαμηλό σε ανθυγιεινά λίπη, αλάτι, ζάχαρη και πρόσθετα. Υγιή λίπη περιλαμβάνει το ελαιόλαδο.